Μπορεί οι περισσότεροι να έχουμε υπ’ όψιν τον όρο «λογοθεραπεία» ωστόσο αρκετοί από εμάς, δεν γνωρίζουμε επ’ ακριβώς ποιες είναι οι αιτίες και οι αφορμές που μας οδηγούν να επισκεφθούμε έναν λογοθεραπευτή.
Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με τις διαταραχές λόγου, φωνής ομιλίας και μάσησης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες, όποια κι αν είναι η αιτία αυτών των διαταραχών: νευρολογική, εξελικτική ή λειτουργική. Πιο συγκεκριμένα, η λογοθεραπεία αφορά:
Κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης, την δική του προσωπικότητα και χαρακτήρα. Ο λογοθεραπευτής οφείλει να χτίσει μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης και σεβασμού, πρώτα με το παιδί και φυσικά με τους γονείς. Για να συμβεί αυτό πρέπει να έχει την ικανότητα να προσεγγίσει και να διδάσκει το κάθε παιδί διαφορετικά. Ο λογοθεραπευτής καλείται να οργανώσει ένα θεραπευτικό πρόγραμμα βασισμένο στις ανάγκες του παιδιού. Και ποια είναι η μεγαλύτερη αγάπη- ανάγκη των παιδιών; Μα φυσικά το παιχνίδι! Αυτό είναι και το μυστικό για μια επιτυχημένη θεραπεία. Να περνάει, το παιδί δηλαδή, ευχάριστα και δημιουργικά τον χρόνο της θεραπείας, μη νιώθοντας ότι κάνει ή μαθαίνει κάτι με το ζόρι. Μετά από κάθε θεραπεία, ο λογοθεραπευτής οφείλει να ενημερώνει τους γονείς δίνοντας τους οδηγίες για το πώς πρέπει να συμπεριφερθούν στο παιδί και τι μπορούν να κάνουν για να συμμετέχουν και να συμβάλλουν θετικά στο θεραπευτικό πρόγραμμα.
Η λογοθεραπεία δεν έχει ηλικία. Απευθύνεται τόσο σε βρέφη, παιδιά και έφηβους, ενήλικες και ηλικιωμένους, που εμφανίζουν αναπτυξιακές, εξελικτικές, νευρολογικές ή λειτουργικές διαταραχές.
Πιο συγκεκριμένα, λοιπόν, ένας λογοθεραπευτής μπορεί να ασχοληθεί με τα ακόλουθα:
Η καθυστέρηση λόγου παρατηρείται όταν το παιδί πλησιάζει την ηλικία των 3 ετών και:
Η έγκαιρη διάγνωση και αποκατάσταση των δυσκολιών παίζει σημαντικό ρόλο στην εκπαιδευτική, κοινωνική και συναισθηματική εξέλιξη του παιδιού, καθώς μια απλή δυσκολία μπορεί να γίνει σοβαρότερη στην περίπτωση που δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα. Οι επιπτώσεις, συνήθως, είναι πολύπλευρες… γλωσσικές, μαθησιακές, κοινωνικές ή και συναισθηματικές. Έχει διαπιστωθεί ότι η καλή λεκτική επικοινωνία με τους άλλους είναι απαραίτητη για την ομαλή συναισθηματική και κοινωνική εξέλιξη του ατόμου.
Η διάρκεια μιας λογοθεραπευτικής παρέμβασης κρίνεται από παράγοντες όπως η φύση της διαταραχής η αλληλεπίδραση λογοθεραπευτή με ασθενή και η βοήθεια των γονέων. Όσο καλύτερη είναι η συνεργασίας όλων τόσο πιο
γρήγορη θα είναι η θεραπεία και η διάρκεια της.
Η παρέμβαση έχει σαν στόχο να φθάσει το άτομο, ανάλογα με τις δυνατότητές του , στο μέγιστο επίπεδο λειτουργίας του και επικοινωνίας που αντιστοιχεί στο περιβάλλον του. Ανάλογα με την διαταραχή και το βαθμό σοβαρότητας της, μπορεί να υπάρξει και οριστική αντιμετώπιση πχ στις αρθρωτικές
διαταραχές.
Τα προβλήματα λόγου και ομιλίας χρίζουν άμεσης αντιμετώπισης, αφού επηρεάζουν την συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών. Γι΄αυτό είναι σημαντικό, αν έχετε την υποψία ότι το παιδί σας έχει τέτοιου είδους δυσκολίες, να ζητήσετε χωρίς καθυστέρηση και φυσικά, απενοχοποιημένα βοήθεια από επαγγελματίες.
Μέσω της μίμησης το παιδί μαθαίνει και σταδιακά κατακτά δεξιότητες που είναι σημαντικές για την νοητική, κινητική, λεκτική και μαθησιακή ανάπτυξη του. Μιμηθείτε παίζοντας πως κάνουν τα ζωάκια, τα μέσα μεταφοράς κλπ.
Νέες μελέτες έχουν αποδείξει ότι η συνεχείς κινήσεις που κάνουν τα παιδιά με ΔΕΠΥ είναι ζωτικής σημασίας γι' αυτά ώστε να θυμούνται πληροφορίες και να μπορούν να ολοκληρώσουν δραστηριότητες. Αντικαθιστώντας τη καρέκλα (στην οποία κάθεται το παιδί κατά την διάρκεια της μελέτης) με μία μπάλα, βοηθήσαμε το παιδί με ΔΕΠΥ να συγκεντρωθεί και να διατηρήσει τα επίπεδα εγρήγορσης που είναι απαραίτητα για να φέρουν εις πέρας τις γνωστικές δραστηριότητες.